close
Search Perfectly Basics
search
image with artdirection

Van stijlicoon tot designer; in gesprek met Linda Tol

Van stijlicoon tot designer;

in gesprek met Linda Tol

Ben je een modeliefhebber, dan kan de persona Linda Tol je niet zijn ontgaan. Wat ooit begon met een eenvoudige blog on the side, groeide binnen de kortste keren uit tot een serieuze carrière in de mode. Van PR tot modellenwerk en het lanceren van een eigen brillenmerk; she’s done it all! Wij kletsten onlangs bij met de vrouw achter Tol Eyewear en spraken over het pad dat ze heeft belopen en gingen natuurlijk dieper in op haar zonnebrillencollectie.

Kan je je nog voor de geest halen wanneer het balletje voor jou begon te rollen?

Jeetje, bijna niet. Dat is al zo lang geleden; langer dan tien jaar terug denk ik. Ik werkte toen in PR en samen met een vriend die ook in PR werkte ben ik een blog gestart. We waren echt een duo en droegen outfits in dezelfde kleur of print. Op een gegeven moment waren we samen in New York voor werk, om een aantal modeshows bij te wonen en doordat we er opvallend uit zagen werden we steeds gefotografeerd en waren we te zien in een aantal bladen.  


Wanneer had je het idee dat jouw naam begon te veranderen in een merk?

Dat moment kwam denk ik in Italië. Ik had een job voor Disaronno en via het team daar, werd ik voorgesteld aan mensen in de Italiaanse magazinewereld - via die weg ben ik erin gerold. Ik had bijvoorbeeld meteen een klik met de hoofdredactrice van de Italiaanse Glamour, die dol was op Amsterdam, en voor ik het wist maakte ik trendpagina’s voor ze. Tegelijkertijd tekende ik bij een Italiaans modellenbureau en begon het opeens op verschillende vlakken te lopen allemaal.

image with artdirection

En toen besloot je een paar jaar terug opeens om een zonnebrillenlijn op te zetten. Waarom zonnebrillen?

Een zonnebril is voor mij echt een accessoire: elke outfit vraagt om een andere, zoals bij tassen. Ik heb er altijd veel gehad, maar toch merkte ik dat ik vaak teruggreep naar dezelfde brillen en begon me af te vragen waarom dat was. Ik kwam tot de conclusie dat ik het liefst de meest tijdloze modellen droeg, maar deze laten qua comfort weleens wat te wensen over. Dat zette me verder aan het denken en toen is het idee eigenlijk ontstaan.

En toen besloot je een paar jaar terug opeens om een zonnebrillenlijn op te zetten. Waarom zonnebrillen?

Een zonnebril is voor mij echt een accessoire: elke outfit vraagt om een andere, zoals bij tassen. Ik heb er altijd veel gehad, maar toch merkte ik dat ik vaak teruggreep naar dezelfde brillen en begon me af te vragen waarom dat was. Ik kwam tot de conclusie dat ik het liefst de meest tijdloze modellen droeg, maar deze laten qua comfort weleens wat te wensen over. Dat zette me verder aan het denken en toen is het idee eigenlijk ontstaan.


Je zette Tol Eyewear samen op met Marieke van Róhe. Hoe is die samenwerking tot stand gekomen? 

Marieke en ik kenden elkaar al en deelden altijd al dezelfde visie op mode. Ik was altijd al fan van haar merken en zij was dan ook de eerste persoon aan wie ik dacht. We vullen elkaar op zakelijk vlak ook perfect aan: zij heeft veel kennis over hoe alles productioneel achter de schermen te werk gaat en ik zit juist meer aan de voorkant en houd mij bezig met de marketing. 

Je zette Tol Eyewear samen op met Marieke van Róhe. Hoe is die samenwerking tot stand gekomen? 

Marieke en ik kenden elkaar al en deelden altijd al dezelfde visie op mode. Ik was altijd al fan van haar merken en zij was dan ook de eerste persoon aan wie ik dacht. We vullen elkaar op zakelijk vlak ook perfect aan: zij heeft veel kennis over hoe alles productioneel achter de schermen te werk gaat en ik zit juist meer aan de voorkant en hou me bezig met de marketing. 

Je zette Tol Eyewear samen op met Marieke van Róhe. Hoe is die samenwerking tot stand gekomen? 

Marieke en ik kenden elkaar al en deelden altijd al dezelfde visie op mode. Ik was altijd al fan van haar merken en zij was dan ook de eerste persoon aan wie ik dacht. We vullen elkaar op zakelijk vlak ook perfect aan: zij heeft veel kennis over hoe alles productioneel achter de schermen te werk gaat en ik zit juist meer aan de voorkant en hou me bezig met de marketing. 

Kan je me meenemen in jullie designproces? Is dat een gezamenlijk proces? 

Ja, dat is het zeker. Marieke en ik delen de passie voor dezelfde dingen: kunst, cultuur, design. Die liefde nemen we automatisch mee het proces in. We laten ons veel inspireren door vintage stijlen, omdat oude ontwerpen die nu nog steeds geliefd zijn dat tijdloze karakter al in zich hebben. We begonnen met vijf brillen en zijn dat vervolgens langzaam gaan uitbreiden. Gaandeweg zie je ook welke ideeën wel en niet goed lopen. Zo maakten we in het begin nog uitstapjes naar gekke kleuren, maar mensen kiezen toch vaak voor zwart. Het is ook een kwestie van je weg vinden in dat proces; het balanceert altijd tussen willen experimenteren en in acht houden wat realistisch en belangrijk is. 


Hebben jullie een bepaald type persoon in gedachten wanneer jullie aan de ontwerptafel plaatsnemen? 

Niet echt eigenlijk. Onze zonnebrillen zijn uniseks en geschikt voor elke type man of vrouw. Daarom bieden we ook uiteenlopende shapes aan; van trapezium tot rond en meer vierkant. Dan is er voor ieder wat wils. We denken bij het ontwerpen zo divers mogelijk, maar wel heel fashiongericht. De collectie ligt ook niet bij opticiens, maar bij modewinkels dus onze oriëntatie gaat vanzelf die kant op. Maar als ik een Tol-vrouw zou omschrijven, is ze in elk geval ambitieus, heeft smaak en is vooral nieuwsgierig naar de wereld en wat het te bieden heeft. Merken zoals By Malene Birger, Filippa K, Joseph en RE/DONE sluiten hier naadloos op aan.

Kan je me meenemen in jullie designproces? Is dat een gezamenlijk proces? 

Ja, dat is het zeker. Marieke en ik delen de passie voor dezelfde dingen: kunst, cultuur, design. Die liefde nemen we automatisch mee het proces in. We laten ons veel inspireren door vintage stijlen, omdat oude ontwerpen die nu nog steeds geliefd zijn dat tijdloze karakter al in zich hebben. We begonnen met vijf brillen en zijn dat vervolgens langzaam gaan uitbreiden. Gaandeweg zie je ook welke ideeën wel en niet goed lopen. Zo maakten we in het begin nog uitstapjes naar gekke kleuren, maar mensen kiezen toch vaak voor zwart. Het is ook een kwestie van je weg vinden in dat proces; het balanceert altijd tussen willen experimenteren en in acht houden wat realistisch en belangrijk is. 


Hebben jullie een bepaald type persoon in gedachten wanneer jullie aan de ontwerptafel plaatsnemen? 

Niet echt eigenlijk. Onze zonnebrillen zijn uniseks en geschikt voor elke type man of vrouw. Daarom bieden we ook uiteenlopende shapes aan; van trapezium tot rond en meer vierkant. Dan is er voor ieder wat wils. We denken bij het ontwerpen zo divers mogelijk, maar wel heel fashiongericht. De collectie ligt ook niet bij opticiens, maar bij modewinkels dus onze oriëntatie gaat vanzelf die kant op. Maar als ik een Tol-vrouw zou omschrijven, is ze in elk geval ambitieus, heeft smaak en is vooral nieuwsgierig naar de wereld en wat het te bieden heeft. Merken zoals By Malene Birger, Filippa K, Joseph en RE/DONE sluiten hier naadloos op aan.

Dat klinkt bijna als een omschrijving van jezelf. 

Haha ja een beetje wel. Ik vind het ook belangrijk om bij het ontwerpen dicht bij mezelf te blijven en Marieke staat daar hetzelfde in. Ik draag eerlijk gezegd ook alleen nog maar mijn eigen brillen. Mijn voorkeur gaat uit naar grote monturen en die zijn toch vaak zwaar; het drukt op je neus of glijden steeds af. Bij mijn eigen zonnebrillen voel ik niet eens dat ik een bril draag. En ook de lenzen kijken heel prettig, dus ik kan ze letterlijk de hele dag op houden. Mijn persoonlijke favoriet is The Island in de kleur Meringue. 


Ben je aan het genieten van alles wat je aan het doen bent? 

Ja, heel erg. Alles voelt heel go-with-the-flow. Zeker de laatste jaren, nu er zoveel is veranderd in de wereld en je gewoon niet weet hoe alles gaat lopen. Ik ben de komende tijd daarom bezig met veel verschillende dingen: onze koffiebar is net een paar maanden terug geopend en er ligt een samenwerking met een Pools kledingmerk in het verschiet, met wie ik een collectie ga maken. Daarnaast gaat het dagelijkse reilen en zeilen rondom ons gezin natuurlijk ook gewoon door.  


Je ziet er heel content uit als je praat over je verschillende ondernemingen.

Dankjewel. Ik ben ook heel blij, dat is het allerbelangrijkste. Dingen gaan niet altijd zoals je wilt dat ze gaan, maar zolang je je best blijft doen en vooral blijft genieten, komt het eigenlijk altijd goed. 


Meer weten over Tol Eyewear? Lees hier ons blog Merk alert: een oogje op Tol Eyewear en ontdek de hele selectie.

expand_lessTOP
Admin Login
close